Kulcsszavas kereső:
Legújabb cikkek:
Határon átnyúló kezdeményezésből újult meg a tőketerebesi Andrássy-kastély, a pácini Mágochy–Alaghy–’Sennyey-kastély és a tokaji Zeleméry-kúria
Az Interreg V-A Szlovákia-Magyarország Együttműködési Program keretében... Interaktív időutazás - újabb látnivalókkal és tartalommal gazdagodik a Füzéri vár Vár állott, most kőhalom, írja a költő, de miért ne lehetne fordítva?... Interaktív várostörténeti kiállítás nyílt a felújított Mezőtúri Városházában, látogathatóvá vált a torony is Augusztus 20-án sor került a felújított Mezőtúri Városháza átadására. A város... Új kiállítás - Mezőtúr Mezőtúr Város Önkormányzata a TOP-1.2.1-15-JN1-2016-00003 azonosítószámú,... Megnyílt a regéci vár Keleti Palotaszárnya! A fejlesztés az egykori impozáns palotaszárny újjáépítésével, valamint a... |
Hősök csarnoka- A nádasdladányi Nádasdy-kastély
Különleges hangulatú a Nádasdy-család nádasdladányi kastélya. Az angol vidék romantikáját idéző épület stílusának kiválasztásában, talán az a legenda is szerepet játszott, mely szerint a Nádasdyak Edmund ("Ironside") király leszármazottai. A kastélyt építtető Nádasdy Ferenc az épület középkori hangulatával a család ősi, dicsőséges múltjára szeretett volna utalni. Azoknak az időknek állítva emléket, amikor vérbe mártott tollal írták a történelmet, és a családja tagjai a harcmezőkön védték a hazájukat. Hős hadvezérek voltak, ha kellett, békeidőben azonban a kultúra, a művészetek nagy mecénásai lettek. A Nádasdy család tagjai fontos beosztásokat töltöttek be, királyok bizalmasai és segítői voltak. (A legenda szerint a tatárok elől egy nádasban rejtőző IV. Béla tartózkodási helyéről is csak egy Nádasdy tudott, aki vad récével táplálta a királyt, ezért használja a család a címerében a nádasból felrepülő récét). A kastélyban kialakított ősök csarnoka a legdíszesebb ilyen helyiség, ami Magyarországon valaha is megépült.
Helyszínválasztásuk mögött Pest gazdasági szerepének és társadalmi rangjának emelkedése állt. Ezt a gyakorlatot követte a Nyugat-Dunántúlon kiterjedt birtokokkal rendelkező Nádasdy család feje, amikor birtokai összpontosítására és egy új birtokközpont kialakítására területet keresett Fejér-megyében. A hatalmas vagyon felett rendelkező Nádasdy Lipót célja megvalósításához előbb 1851-ben gróf Schmidegg Károly sárladányi birtokát, majd egy évvel később az Ürményi család egykori, Agárd pusztai birtokát is megvásárolta. Mindkét birtokon már állt egy-egy régi épület. Az első időkben feltehetően Agárdon laktak -ugyanis itt alakították ki a családi kriptájukat-, azonban székhelyül végül Sárladányt választották. Jelenlétüket olyan meghatározónak gondolták, hogy engedélyt kértek a belügyminisztériumtól a helyiség nevének megváltoztatására. Így kapta az egykori Sárladány, 1859-ben a Nádasd-Ladány nevet.
A vidékies, romantikus hangulatú épület magán viseli stílusa legjellemzőbb vonásait : a bástyák és tornyok aszimmetrikus elhelyezkedése, a lőréses párkányzatok, a magas kémények, a masszív támpillérek, az egész épületnek a mozgalmasságából áradó izgalmas változatossága, a merev, szigorú szimmetriák hiánya adja azt a romantikus szabadságérzetet, amely oly kedvessé teszi ezeknek a felületeknek a látványát. Ismerjük azt a könyvet is, amely a család birtokában volt, és mintakönyvként használták a tervek elkészítéséhez: Joseph Nash angol szerző, The Mansions of England in The Olden Times munkájának litográfiái között megtalálhatóak mind a kastély külső, mind a belső részeinek előképei. Az új kastély alapkövét 1873. július 18-án, ünnepélyes keretek között tették le. A díszes "zárkő letéti okmány" tartalmazza, hogy a kastélyt családi központnak tekintik, ugyanolyannak, mint a amilyen a sárvári vár volt a 16-17. században. A társasági élet központját jelentő nagy szalonban helyezték el a hagyományok szerint a család legértékesebb műkincseit. A terem legértékesebb dísze egy többalakos jelenetsort ábrázoló selyemgobelin volt. Falain itáliai, németalföldi, spanyol és francia mesterek értékes képei függtek (a kastély legnagyobb értéke a családi képgyűjtemény volt), továbbá régi órák és herendi vázák emelték a helyiség pompáját. A szalon falait derékmagasságig lambéria fedte, felette kárpit volt. Mindkét végfalán egy-egy neoreneszánsz kandalló állt, mennyezetéről két míves kovácsoltvas csillár függött alá. Berendezése -korabeli fénykép alapján- kényelmes székekből, fotelekből és pamlagokból állt, melyeket néhány asztal köré csoportosítottak. Berendezési tárgyaihoz tartozott egy zongora is, mivel ez e helyiség volt a zenehallgatás helyszíne is. A nagy szalon körül helyezkedett el az összes fontos közösségi helyiség. Legszorosabb kapcsolatban a télikerttel állt a nagy szalon, ahonnan egy nagy üvegfal-szerű ajtó keresztül kapta természetes megvilágítását. A nagy szalonból nyílt a kis szalon (vagy Boudoir), a biliárdterem, az ebédlő és az ősök csarnoka, a kastély legimpozánsabb tere. A nádasdladányi kastély belső berendezéséről egészen pontos leírások és gazdag fényképanyag maradt fenn, így pontosan ismerjük az enteriőrök gazdagságát és nagyszerűségét. Külön szerencse, hogy megmaradtak az ősök csarnokának pompás kialakítású faburkolatai és átvészelték a háborús időszakot a terem festményei is. (ezeket jelenleg a Nemzeti Galériában őrzik, de amint a kastély biztonsági megoldásai lehetővé teszik, szeretnék újra elhelyezni az eredeti helyükön.) A terem hangulatát a sötétre pácolt faszerkezetek meleg, barna színe határozta meg. Alul, körben padok vannak, melyekhez az arcképeket egykor magukba foglaló keretarchitektúrák csatlakoznak. A képekről annak idején a híres ősök életnagyságú festményei tekintettek le az utódokra. Az ablakokat a képeken látható személyek, színes családi címerei ékesítették. Az ősök csarnokának ékessége egy piramisformájú, világosszürke mészkőből készült kandalló, melynek egyik oldalán Nadásdy Ferenc a másik oldalán pedig Zichy Ilona portréja látható (az eredetileg Benczúr Gyula által készített festmények másolatai). A kandalló tűzterét színes csempe burkolja, felső részén pedig a nádból felszálló kacsa, a Nádasdy család címere látható. A címer alatt olvasható a család jelmondata : Si Deus pro nobis, quis contra nos (Ha Isten velünk, ki ellenünk).
Az épület 1876-ra készült el teljesen -természetesen a belső kialakítás és berendezés még folyt-, ekkor Nádasdy Ferenc már idehozatta könyvgyűjteményét és a műtárgyakat. 1878-ban hozatták át Agárdról a családi levéltárat, míg a Szent Család titulust viselő házikápolnát 1879-ben szentelték fel. Az épület hátsó homlokzata követi a főhomlokzat mozgalmasságát. Északi sarkán egy nyolcszögletű torony emelkedik. A kastély hátsó homlokzatához egykor egy reneszánsz architektúrájú, faszerkezetes télikert csatlakozott. A stílusában a középkort idéző épületbe a kor legfejlettebb technikáját szerelték be (gázzal, majd villanyárammal világítottak a csillárok, padlófűtéssel melegítettek és a telefont is bevezették). |
Legújabb címkék:
Nemzeti Park |
Kegyhelyek |
Várak |
Népi építészet |
Népművészet |
Kolostorok |
Kápolna |
Kastélyok |
Templomok |
Portrék |
|
|