Kulcsszavas kereső:
Legújabb cikkek:
Határon átnyúló kezdeményezésből újult meg a tőketerebesi Andrássy-kastély, a pácini Mágochy–Alaghy–’Sennyey-kastély és a tokaji Zeleméry-kúria
Megjelent: 2023. 12. 04. Az Interreg V-A Szlovákia-Magyarország...

Interaktív időutazás - újabb látnivalókkal és tartalommal gazdagodik a Füzéri vár
  Vár állott, most kőhalom, írja a költő, de miért ne lehetne fordítva?...

Interaktív várostörténeti kiállítás nyílt a felújított Mezőtúri Városházában, látogathatóvá vált a torony is
Augusztus 20-án sor került a felújított Mezőtúri Városháza átadására. A város...

Új kiállítás - Mezőtúr
Mezőtúr Város Önkormányzata a TOP-1.2.1-15-JN1-2016-00003 azonosítószámú,...

Megnyílt a regéci vár Keleti Palotaszárnya!
A fejlesztés az egykori impozáns palotaszárny újjáépítésével, valamint a...


Mutassa be települése értékeit grafikus látványtérképpel!


Nemzeti és Történelmi Emlékhelyek látványtérképen


A 125 éves a villamos és HÉV közlekedés

A Közlekedési Múzeum új kiállítása a dualizmus technikatörténetét bemutató „Szabad a pálya” című tárlat részeként, annak újabb szakaszaként nyílt meg.
A látogatók a kiállításban megismerhetik a „Budapesti rendszernek” nevezett alsóvezetékes áramellátó rendszert, a villamosok fejlődését, az első HÉV szerelvényeket.


Különleges 122 éves egysínű, működőképes villamos modellel is emlékezik a Közlekedési Múzeum a budapesti villamosközlekedés megindulásának 125. évfordulójára. 

 

1887. november 28-án, hétfőn, délután fél háromkor indult el a Nyugati pályaudvar elől az első villamos Budapesten. Ezt megelőzően, augusztus 7-én a Közvágóhídtól helyiérdekű (HÉV) – gőzvontatású - szerelvény indult Soroksár felé, ezzel Budapesten beköszöntött a géperejű városi közlekedés korszaka.
A villamos hamar elterjedt és 1898-ra ki is szorította a lóvasutakat, azok pályáját is villamos rendszerre építették át. A fővárosban két társaság is üzemeltetett villamosokat, mindegyik kiépítette a – sokszor párhuzamos – saját hálózatát.



A századfordulóra már villamos járt több belvárosi szűk utcában is, mint például a Veress Pálné, vagy a Papnövelde utcákban. Annak érdekében, hogy ezeken a szűk helyeken biztonságosan lehessen közúti vasutat építeni, számos terv született.  Ezeknek műszakilag egyik legérdekesebb példája a Zipernowsky Károly által jegyzett „Függőleges nyomú vasút”, azaz az egysínű, alsóvezetékes villamos terve. A szabadalmi dokumentációk kiegészítéseként 1890-ben a GANZ gyárban elkészült a tervezett villamos kb. M=1:5 méretarányú működőképes modellje, és egy 10 méteres pályaszakasza.

A 125 éves évfordulóra ezt a különleges modellt a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum restaurátorai felújították. A működőképes Zipernowsky vasút műtárgy, és a műszaki megoldásai (a motor, az áramellátás) több mint 120 évesek. Ezért csak alkalmanként, előre meghirdetett időpontban tudjuk beindítani. A működő modellről készült filmfelvétel a kiállítás nyitva tartási ideje alatt folyamatosan látható.

 

www.mmkm.hu /


Add a Facebook-hoz
Legújabb címkék:





Beköszöntő | Hétvégi programajánlatok | Magyar tájakon | Vártúrák  | Kincstár | Kultúra | Főúri családok | Régi lapszámok | Képtár | Gyermekkel utazom - családi programok | Partneroldalak | Médiaajánlat | Légifotó archívum | Kapcsolat | Adatvédelem |

Szép Magyarország magazin | Telefon: 06 1 332 3261 | e-mail: kiado@szepmagyarorszag.hu
Az oldalon szereplő információk, képek és publikációk szerzői jogvédelem alatt állnak. | Minimum felbontás: 1024 x 768 | Grafika és kivitelezés: Civertan Bt.